Min blogglista

torsdag 25 december 2014

30 poetiska år

Barbro Lindgren är en av Sveriges mest kända barn- och ungdomsförfattare, nyligen belönads hon med Almapriset.  Men hon skriver även lyrik och prosa för vuxna. Hennes dikter har en enkel klarhet och en närhet som gör det lyriska tilltalet självklart. 
   Hon har sedan debuten 1965 gett ut en rad diktsamlingar. Denna volym "Dikter i urval 1974-2004" finns det hon skrivit under 30 år. 
Observera att omslaget är fel, det ska vara 72, inte 82. Samlingen har ett inledande förord av Madeleine Gustafsson, kritiker, översättare och medlem av Samfundet de Nio.
   Här finns den smärtsamt uppriktiga samlingen "Nu är du mitt barn" från 1988 som beskriver vad som händer med förhållandet mellan mor och dotter när mamma inte längre är den starkare. Jag minns att jag läste den och grät när min mamma hastigt gick bort 1989.
  I Hunden med rocken fin ns många lysande situationsbilder beskrivna. Hör bara hur hon beskriver Leksand:

"I Leksand
där Siljan ligger i sin skål
och alla banker är stängda
ropar svanorna uppfordrande
till varann
från den uttorkade sjön"

Här stiger också två tuppar av bussen.

  Jag säger bara: Läs och bli lycklig av formuleringarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar