Min blogglista

torsdag 5 februari 2015

På Johan Ludvigs dag

Idag firar vi, i Finland och på Åland, Runebergsdagen. Vi har ju många författare med egna minnesdagar i kalendern, kanske det tyder på kulturellt intresse. Förutom Johan Ludvig Runeberg (bilden) har ju även Eino Leino och Minna Canth sina dagar och senare i månaden är det Kalevaladagen.
   Jag höll ett litet föredrag om Runeberg och har läst om en del böcker för det. Som romanen "Flugtämjaren" av Erik Wahlström. Den kom ut 2004 och den berättar om Runebergs liv med romanens hela register av skrönor, skvaller, tidsglidningar och tillbakablickar. I centrum står den åldrande Runeberg, bunden till rullstolen efter ett slaganfall. Kolerisk och irriterad, han som varit van att röra sig fritt i naturen får nöja sig med tama flugor. Han ger dem namn, efter vänner och ovänner.
   Visst kan man tycka att Wahlström är respektlös ibland, ändå lyckas han väcka läsarens intresse. Man inser att det finns många dolda sidor hos "nationalskalden", naturligtvis.
   När jag läste boken som nyutkommen tyckte jag att den var ett "tja". Nu vid omläsning hittar jag nya och roande sidor. Flugtämjaren har åldrats med behag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar