Min blogglista

söndag 1 mars 2015

Makt och brottslighet

"Jag måste utgå ifrån att det finns en reell möjlighet att Putin eller hans anhang kommer att lyckas att döda mig nån dag. Nej, jag har ingen dödslängtan och jag tänker definitivt inte låta dem lyckas ta livet av mig. Jag har vidtagit åtgärder för att skydda mig, de flesta av dem måste naturligtvis förbli hemliga, men en av dem kan jag avslöja: den här boken. Om jag blir dödad, så vet ni nu vem som gjorde det. Och när min motståndare läser boken så inser också han att ni vet. Så, om ni vill stödja mig i kampen för rättvisa, och för att ge Sergej Magnitskij upprättelse, sprid den här historien till så många som möjligt. Den enkla handlingen kommer att hålla minnet av Sergej levande och betyda mer än aldrig så många livvakter för att hålla mig vid liv."
   Så skriver den amerikanske investeraren och finansmannen Bill Browder i sin nyutkomna bok "Mitt krig mot Putin - den sanna historien om stora pengar, mord och en mans kamp för rättvisa"(Red Notice).
  En bok som känns kuslig att läsa med tanke på avrättningen på öppen gata av oppositionspolitikern Boris Nemtsov i fredags
   I november 2009 fördes Sergej Magnitskij, en ung advokat, till en cell i Moskva där han misshandlades till döds av åtta poliser. Händelsen är inte utredd, ingen har ställts till svars för mordet eftersom makten inte har intresse av det.
.   Magnitskijs "brott" var att han vittnat emot högt uppsatta män vid inrikesministeriet och avslöjat hur de svindlade till sig 230 miljoner dollar. Sådana avslöjanden får man inte göra ostraffad för de visar hur makten och den organiserade brottsligheten går hand i hand i Putins Ryssland. Men de som talar högt om det får, som vi sett, betala ett högt pris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar