Min blogglista

tisdag 2 juni 2015

Kork på livets våg

Per Wästbergs nya bok "Mellanblad"  innehåller tankar tankar om liv och litteratur; oväntade minnen, överraskande möten, komiska episoder, infall och aforismer – från ett par rader till ett par sidor. En bok att bläddra i, försjunka i och återvända till.
   Personligt, humoristiskt och vemodigt, med ett målande språk som är Per Wästbergs eget beskriver han sig själv: "Jag har aldrig haft ett riktigt yrke. Därför har mina söndagar inte varit som andras. Jag har ingen hemsida, twittrar inte, finns inte på Facebook. Jag har ingen telefonsvarare och min ytterdörr saknar ringklocka. Men dygnet om träffas jag i mina böcker."
    "Du dansar som en kork på livets vågor" sade Jörn Donner en gång till honom och författare håller med, men inte helt. Han menar att det kan se ut som om han dansar.
   Att fånga stämningar med få ord är hans signum. "Av bekvämlighetsskäl utger jag mig som sällsynt opraktisk. Det har lett till att jag blivit det" hävdar han.
    Han konstaterar att det är 60 år sedan hans första roman kom och han är glad över att han skrev den., "Halva kungariket" och han avslöjar ständig omläsning av Prousts stora roman och av Virginia Woolfs dagböcker, böcker att längta tillbaka till.
  Det här är en bok helt i min smak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar