Min blogglista

tisdag 15 december 2015

Ungdomstid i Jeppis

"Jag heter Eki Bergman. Jag är en helt vanlig polare, som sitter på Terazzo, som är en paikka i Jeppis där vi alla sitter, går i skolan, hänger med gänget när de far ut och smakar eller nåt liknande. Jag är helt ok, men lite nervis kanske. Den här juttun handlar om hur jag blev sådär nervis. Jag berättar det rakt opp och ner, precis som snacket går på Terazzo."
   Så presenterar sig berättaren i Lars Sunds debutroman från 1975, "Natten är ännu ung", som getts ut i ny upplaga i höst. Första upplagan av Sunds ungdomsbok utkom för 40 år sedan, år och såväl den första som den andra upplagan har redan länge varit slutsålda. Den nya upplaga utkommer nu på Scriptum i samarbete med ett musikalprojekt på Jakobstadsnejdens musikinstitut.
   Boken skildrar Lars Sunds ungdomstid i 1970-talets Jakobstad, Finland. Det är en berättelse om hur det är att vara ung, hur svårt det kan vara och hur härligt det är. Berättelsen är tidlös.Här finns kompisarna, festerna och tjejerna. Skolan förstås och så föräldrar som aldrig begriper nåt. Nä, det gör de aldrig, oberoende av generation.
     Jakobstad sover en småstads sömn, sänkt i mörker. Det är bara torget som lever sitt eget hektiska liv med rörelse, rop och skratt, någon hastigt framblänkande flaska under gatlyktorna, och alltid de fullpackade bilarna som rivstartar, rör sig i oroliga mönster, parkerar igen. Eki Bergman brukar hålla till där eller på Terazzo eller på något liknande ställe.
   I ett nyskrivet förord berättar Sund om hur han skrev berättelsen i ett enda, lyckligt drag sedan han hittat berättarrösten och språket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar