Min blogglista

måndag 7 mars 2016

I väntan på sommaren

Nu, när våren är som gråast, kurerar jag min längtan till sommaren med Taube-visor. De har följt mej genom livet, jag kunde sjunga Möte i monsunen innan jag lärde mig läsa - pappa kunde alla verser.
  Evert Taube (1890-1976) är så levande i sång och hans livsglädje smittar av sig. Han om någon kan ge oss livsglädjen med sånglusten. I "Evert Taubes sångbok" finns många av hans pärlor samlade och bokens urval och kommentar har gjorts av Anders Palm och Johan Stenström.
   Här finns den svenska sommarkänslan samlad i visorna från Bohuslän och Roslagen: nynna Maj på Malö eller Calle Schewens vals! Här finns äventyr i hamnar och oceaner. Här finns längtans lust och kärlekens närhet som i Valsen på Sunnanö eller Så skimrande var aldrig havet.
 Sångboken ger oss nästan hela Taube: alla de mest älskade och sjungna, naturligtvis, åtskilliga som fallit i glömska och några som många av oss inte ens visste fanns. Först och främst hela visskatten med texter och noter, till varje visa också upplysande och inkännande kommentarer. Därtill en rik bukett av essätexter och bilder som ger oss personligheten Taube med glimtar från hela hans taubska värld.
   En hel del att känna igen och återupptäcka - men mest av allt att nyupptäcka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar