Min blogglista

fredag 7 oktober 2016

Given Nobelkandidat

Nästa vecka får vi veta vem som får årets Nobelpris i litteratur. En av mina absoluta favoriter är kanadensiskan Margaret Atwood. Men hon får det säkert inte, det var ju inte länge sedan man belönade en annan kanadensiska, Alice Munroe. Men hoppas, det gör jag.
  Jag har piggat upp mig med att läsa hennes nyutkomna samling med berättelser, som alla har drag av klassisk skräck. I "Den frystorkade brudgummen" konfronteras de till åren komna personerna ofrivilligt med sin ungdomstid med dess inslag av kärlek, svek, och besatthet och drabbas än en gång av det förflutnas motsvarigheter till de vampyrer, gengångare, missfoster och monster som befolkar Edgar Allan Poes, Daphne du Mauriers och Robert Louis Stevensons skräckhistorier. I sin nya bok visar Atwood prov på sin mest skarpsynta och humoristiska sida när hon levererar nio förskräckande berättelser om upprättelse, hämnd och mord.
  Här finns fantasyförfattaren Constance Starr har nyss förlorat sin make Ewan i cancer. Ändå hör hon hans röst tala till sig när hon en snöovädersdag försöker klara sig igenom ett strömavbrott. Den åldrade och dödssjuke poeten Gavin Putnam tar motvilligt emot en ung doktorand i tron att hon ska skriva sin avhandling om hans legendariska ungdomsdikter men finner att intervjun gäller hans första flickvän, den framgångsrika fantasyförfattaren C W Starr. Tvillingarna Martin och Marjorie går på avlidna gamla bekantas begravningar, bara för att få känna att de lever. Småfifflaren och bedragaren Sam tar sin tillflykt till sin antikaffär efter det att hustrun kastat ut honom. När han efter en magasinsauktion öppnar sin vinst får han sitt livs största chock...
   Här finns godbitar för alla och envar. Tro mig.

1 kommentar: