Min blogglista

måndag 31 oktober 2016

Hatet får ni inte

   Det är snart ett år sedan - den 13 november - terrorister slog till i Paris och dödade massvis av människor, bland annat i konsertlokalen Bataclan.

     Efter att hans hustru mördats i terroristattacken lade journalisten Antoine Leiris ut en text på Facebook som delades över hela världen. I den berörande bok som nu kommer på svenska, »Mitt hat får ni inte«, ger han uttryck för sorgen men också för sin vägran att hata terroristerna.
  Så här tilltalar han terroristerna: "I fredags kväll tog ni livet av en enastående människa, mitt livs kärlek, min sons mor, men mitt hat får ni inte. Jag vet inte vilka ni är och vill inte veta det, ni är döda inombords. Om den Gud i vars namn ni dödar blint har skapat oss till hans avbild måste varje kula i min hustrus kropp ha slitit upp ett hål i hans hjärta. Så nej, jag tänker inte ge er gåvan att hata."
   I återhållsamma ord formas en berättelse som redogör för de första tolv dagarna som följde på hustrun Hélènes död: Sökandet, präglat av en strimma hopp. Besöket på bårhuset. Promenaderna med sonen Melvil, 17 månader. Godnattsagorna. Den trots allt nödvändiga leken. Melvils tårar. Och det hoppingivande slutet. 
  Det är ett starkt dokument på drygt hundra sidor som går rakt på livets svåra frågor utan att formulera heltäckande svar. För det viktiga är att försöka, mitt i allt kaos som uppstår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar