Min blogglista

lördag 4 mars 2017

Inte bättre förr men..

   Osunda ideal och prestationskrav orsakar stress för många unga idag. Men var det bättre förr? Det kan man fundera på när man läser antologin "Saker jag hade velat veta när jag var 15" med Diana Olofsson och Johanna Wester som redaktörer.
  Idén till boken väcktes under en middag där man började lista saker man hade velat veta som 15-åring. Och det är mycket det.
  De inser att det finns alternativ till den ensidiga kvinnobild som ofta ges från marknaden och media. Alla frågespalter som talade om hur tjejer ska vara, se ut och klä sig. Så populära på 50- och 60-talet. Den här antologin vill skapa en motvikt genom texter från en blandning av kvinnor - flera av Sveriges främsta kulturpersonligheter och skribenter. Ämnena är självbild, skapande, prestation, glädje, mat, kroppen, att få ta plats, att vara sig själv, sex, könsroller, alkohol, objektifiering, skolan, drömmar.  
   Bäst tycker jag om Bodil Malmstens text som handlar om hennes misslyckade självmord. En stark text som borde nå många unga. "Hade jag lyckats hade jag förlorat allt, jag hade lämnat mina människor att leva med min död" skriver hon.
  Medverkar gör: Bodil Malmsten, Lo Kauppi, Annika Norlin, Sabina Ddumba, Pernilla Andersson, Alexandra Pascalidou, Mia Skäringer, Underbara Clara, Seinabo Sey, Alice Teodorescu, Ebba Witt-Brattström, Mikaela Laurén, Suad Ali, Anna Hedenmo, Lina Axelsson Kihlblom, Seher Yilmaz & Lena Andersson.
    Sjutton röster som vill ge kraft och mod.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar