Min blogglista

söndag 5 mars 2017

Klassiker anfaller!

  Jag är fortfarande inte klar med mitt bokomflyttande och det händer saker.  Häromdagen föll Ernest Hemingways roman "Farväl till vapnen" ner på mig. Eftersom jag tog det som ett omen så satte jag mig för att läsa om den. Det är evigheter sen jag läste den senast.
    Boken, som kom ut 1929,  utspelas under första världskriget och blev en av Hemingways stora romansuccéer. Den helt unge amerikanen Frederic Henry - med uppenbara drag av Hemingway själv - tar värvning som frivillig. Han får rangen löjtnant och placeras som ambulansförare vid fronten i norra Italien. Det är där italienarna kämpar för att hålla stången mot de anfallande betydligt bättre rustade österrikarna och tyskarna - och de lyckas inget vidare.
  Jag ser på nätet att den finns i svensk  nyöversättning från 2014 och med efterord av Christian Ekvall. Se bilden!

   Jag läste mitt gamla Pengunin Book-exemplar 0ch det är ingen tjock roman, drygt 250 sidor. Att författaren vet vad han skriver om är klart, han var själv frivillig ambulansförare i slutet av kriget och blev allvaligt sårad. Och stilen är, fortfarande, mycket njutbar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar