Min blogglista

onsdag 21 juni 2017

Vid en vändpunkt

 Förstås kan jag inte låta bli att puffa för Tove Janssons "Farlig midsommar" så här i midsommarveckan. Det är en tunn liten bok som man läser på en kväll om man vill.
     Den handlar om vad som hände i den magiska månaden juni samma år som det eldsprutande berget vaknade och Mumintrollets mamma gjorde sin vackraste barkbåt.
    Plötslig en dag stiger vattnet i Mumindalen och allting börjar flyta. En teater kommer drivande och Muminfamiljen kliver in i en midsommarnatt full av trolldom och överraskningar.
    "Farlig midsommar" utkom 1954 som den fjärde boken om Mumintrollen och jag har alltid tyckt att det är en så bra skildring av hur man gör det bästa av händelser man inte kan påverka.Och i den här boken träffar man på den sura teaterråttan Emma som föraktar mumintrollen för att de inte vet vad en teater är. Fast de lär sig, det gör de.
   Lite vemodigt är det allt nu när ljuset vänder och dagarna så sakteliga börjar kortas av igen. En påminnelse om att allt är i förändring. För att påminna mig om det har jag passande nog just idag beställt recensionsex ur höstutgivningen. Många intressanta titlar att vänta på, som Kjell Westös nya roman...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar