Min blogglista

tisdag 26 december 2017

Romerskt glädjeämne

Den här julhelgen har jag roat mig med att läsa om några av Lindsey Davis deckare som utspelas i romersk miljö runt år 70 e Kr, på kejsar Vespasianus tid. Tyvärr översätts inte de här böckerna till svenska, bara de tre första översattes, så tack och lov för att min engelska är up to date och att jag skaffat böckerna i pocket.
   De jag har läst nu är"Poseidons Gold", "Last Act in Palmyra" och "A Dying Light in Corduba". Alla underhållande och späckade med lättsam kunskap.
   I centrum står privatsnoken MarcusDidius Falco, en osnuten plebej från Aventinen, och hans älskade Helena, dotter till en fattig senator. Och deras familj växer under romanernas gång. De två är jämställda, de munhuggs och löser problem och känns helt moderna. Helena följer med Falco ut på uppdrag och i "Last Act in Palmyra" lär man sig mycket om antik teater och resande teatersällskap och om städer som Petra och Palmyra och småstäderna i området Decapolis.
   Därtill har jag bredvid mig "Falco - The Official Companion" där man får veta allt (nästan) om böckernas tillkomst, om personer, miljöer och vardagsfakta om livet i Rom. Davis har lagt ner massor av tid på research och resor men det tynger inte skildringarna för hon har en lättsam och lätt ironisk berättarton. De här böckerna bidrar alltid till att få mig på gott humör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar